Sportowy Nismo od Nissana znów w Europie. Tym razem we flagowym modelu
Ariya to crossover z elektrycznym napędem, który jest flagowym modelem Nissana na świecie, w tym w Europie i Polsce. Teraz, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, marka pokazała (podczas Międzynarodowego Dnia Pojazdów Elektrycznych) sportową wersję modelu Ariya, czyli właśnie Nismo, samochód o łącznej mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 600 Nm.
Nismo to nie tylko dodatek do nazwy. To dział w Nissanie, który od lat zajmuje się przygotowywaniem sportowych aut do wyczynowej rywalizacji, a także opracowuje najmocniejsze i najbardziej sportowe modele seryjne. Wystarczy wspomnieć wycofanego niedawno Nissana GT-R Nismo. Dla porządku dodajmy, że Nismo to skrót od Nissan Motorsport.
Jakiś czas temu oddział marki wziął się za flagowego elektryka, a Nissan zapowiedział, że Nismo wróci do Europy, ponieważ od pewnego czasu auta z tej serii nie były oferowane (ostatnimi były wspomniany GT-R Nismo i Juke Nismo). Teraz przyszła pora na prezentację.
Aerodynamika ważniejsza od mocy
Jak przystało na elektryka, inżynierowie Nismo zaczęli od aerodynamiki. Ariya Nismo ma wydłużone linie i dolny zderzak oraz tylny spojler. Uzyskano znacznie niższy, bo aż o 40 proc. współczynnik unoszenia modelu – w wersji Nismo CL wynosi 0,11 w porównaniu do 0,18 dla standardowej odmiany crossovera. Do tego dodano tylny dyfuzor i nieco obniżono sylwetkę. Opór powietrza zmniejszają też spojlery i aerodynamiczne kurtyny, wzorowane na rozwiązaniach z Formuły E. Żeby dopełnić dzieła wspólnie z Michelin opracowano opony Michelin Pilot Sport EV, które są montowane na 20-calowych obręczach o wzorze Enkei „Mat Process” (również są aerodynamiczne).
Sportowe osiągi
Najważniejszych zmian dokonano jednak w motorach elektrycznych. Tuning silników i innych podzespołów sprawił, że auto jest znacznie bardziej sportowe. Ariya Nismo zasilana jest akumulatorem o pojemności 87 kWh, rozwija moc maksymalną 320 kW (435 KM) i dysponuje łącznym momentem obrotowym 600 Nm. Od 0 do 100 km/h wóz rozpędza się w mniej niż 5 sekund, a od 80 do 120 km/h w 2,4 sekundy. Nissan chwali się, że w zakrętach Ariya Nismo jest bardziej dynamiczna niż GT-R Nismo, w co jednak trudno uwierzyć. Odpowiadają za to zmodyfikowane sprężyny, stabilizatory i amortyzatory oraz ponownie wyważone elementy podwozia, które czynią je sztywniejszym.
Wspomaganie układu kierowniczego w crossoverze Ariya Nismo dostosowuje opór na kole kierownicy do prędkości. Natomiast dzięki funkcji i-Booster zwiększona jest efektywność hamulców. Auto ma własny „tryb NIsmo”, który służy do przyspieszania. Dodajmy, że Ariya Nismo jest wyposażona w system e-4ORCE, czyli napęd dla wszystkich czterech kół.
Rozpoczęcie sprzedaży Nissana Ariya Nismo jest planowane na styczeń 2025 roku. Model trafi na wszystkie rynki, na których oferowana jest standardowa Ariya.